När man pratar om animerad reklamfilm tänker man kanske i första hand på tecknad film eller rörlig film. Ordet kommer från latinska anima. Detta betyder ande eller själ. Då förstår man att det har med rörelse att göra. Ingenting som står stilla.
Även vanlig konventionell film är egentligen stillbilder som man sätter ihop. På samma sätt bygger man animerad reklamfilm.
Det finns ett stort antal företag att anlita till hjälp. Fördelen när man använder sig av animerad reklamfilm är att man kan göra den exakt så som man vill ha den och på så sätt få fram exakt rätt budskap.
De första animerade filmerna producerades så långt tillbaks som 1800-talet. Idag har tekniken blivit otroligt mycket bättre och företag kan därför till en väldigt billig peng få en väldigt fin animerad reklamfilm.
Man brukar vända sig till ett företag som sysslar med just animerad reklamfilm. Då brukar man träffas och gå igenom vad man vill att den animerade reklamfilmen ska handla om och vilka budskap man vill få fram. Ofta har företag som sysslar med animerad reklamfilm god kännedom om reklam i allmänhet och kan ställa de rätta frågorna för att få fram kundens önskemål. Ibland gör man kanske ett utkast eller en skiss hur man tänker sig resultatet. När kunden har bestämt sig för att anlita just ett specifikt bolag för sin animerade reklamfilm så är det bara att sätta igång med arbetet.
Fördelen med denna typ av reklam är att man kan bygga upp en verklighet precis som man vill ha den.
Många företag som erbjuder detta har även röster man kan tillsätta och ljud man kan lägga till. Egentligen finns det inga begränsningar just när man gör en animerad reklamfilm. Ibland har man kanske förut bestämt att man ska använda sin film till ett speciellt tillfälle. Kanske presentera en produkt eller tjänst. Kanske någon ny vara som man vill få ut på marknaden. Men vissa företag gör även animerade reklamfilmer för att stärka sitt varumärke. Då gör man ofta en mer allmän film som kan fungera i många olika kanaler. Man kanske gör en speciell jingel, dvs liten sångsnutt, som spelas upp i bakgrunden av den animerade reklamfilmen. Denna sång kan man sedan använda till alla sina reklamkanaler. Som bakgrundsmusik i en radioreklam eller som pausmusik när någon blir kopplad i företagets telefonväxel.
Om man ska använda sin animerade reklamfilm som Tv-reklam får man tänka på att det är extremt dyrt. Varje sekund som visas på TV skärmen kostar stora summor pengar. Så denna typ av animerad reklamfilm bör bara så kort och slående så möjligt.
Men det finns även andra typer av Tv-skärmar man kan visa sin reklamfilm på. Exempelvis finns det ofta skärmar i varuhus framme vid kassorna som folk som köar står och tittar på. Ofta är vi inte medvetna om exakt vad vi tittar på. Man står i kö och väntar på sin tur att komma fram till kassan. Den animerade reklamfilmen går in i vårt medvetande lite omedvetet, kan man säga.
Nästa gång man stöter på musiken, budskapet eller en fras från filmen så vet man att man har hört det förut.
Fördelen med animerad reklamfilm är att vi lättare kommer ihåg och tar till oss både ljud och bild. Så animerad reklamfilm slår ofta bättre än bara en radiojingel.